Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne

Podopiecznymi naszego Ośrodka są dzieci, młodzież
i dorośli o sprzężonych z upośledzeniem umysłowym wadach i zaburzeniach rozwoju. Dotyczą one niepełnosprawności ruchowej, wad wzroku lub słuchu, zaburzeń neurologicznych, czy zaburzeń kontaktu i mowy.

Te ostatnie stanowią znamienny problem, nie tylko dla rodziców, czy opiekunów osób niepełnosprawnych intelektualnie, ale dla nich samych. Niezrozumienie przez innych, przy tak samo silnej, jak u wszystkich ludzi potrzebie komunikowania się, bywa ogromnym przeżyciem.
W konsekwencji może to doprowadzić do ograniczeń
w zaspokajaniu potrzeb emocjonalnych i społecznych,
a także wpłynąć na pogłębianie istniejących już dysfunkcji rozwojowych.

Zajęcia logopedyczne

Wśród dzieci z wielopostaciowymi zaburzeniami rozwoju istnieje duże zróżnicowanie pod względem zdolności, rozwoju mowy oraz umiejętności i sposobów komunikowania się. Są osoby, które potrafią opanować podstawy języka mówionego
a nawet pisanego, ale bywają takie, którym prawdopodobnie nigdy nie będzie dane opanowanie sztuki porozumiewania
się językowo-słownego. Dlatego podstawą rewalidacji mowy dzieci upośledzonych umysłowo nie jest, tylko i wyłącznie, wypracowanie poprawności artykulacyjnej, ale zapewnienie jak najpełniejszego kontaktu
z otoczeniem.
Służą temu między innymi metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej – AAC (Augmentative and Alternative Comunication), które w naszej placówce są wykorzystywane wprocesie terapeutyczno – edukacyjnym.

Zajęcia indywidualne

akres zajęć indywidualnych umożliwia podopiecznym, na miarę ich możliwości, zdobycie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, poprzez:

 

-rozwijanie potrzeby kontaktu z innymi ludźmi,
-wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb,
-usystematyzowanie sygnałów służących porozumiewaniu się,

Zajęcia grupowe

Natomiast zajęcia grupowe, logorytmiczne, mają
na celu wykorzystanie zjawisk wspólnych dla muzyki
i wypowiedzi (rytmu, tempa, frazowania i artykulacji)
w połączonej formule rytmiki i logoterapii. Umożliwiają większej liczbie osób uczestnictwo w zadaniach, gdzie założone cele mogą być realizowane podczas zajęć
o charakterze zabaw ruchowych i ruchowych
ze śpiewem.

A poprzez relaksację odprężają i zmniejszają napięcie ruchowe i emocjonalne.

 

Neurologopeda
mgr Ewa Sokołowska-Potoczny

Skip to content